Strach zo slobody

Takýto názov nesie knižka Ericha Fromma, ku ktorej som sa nedávno náhodou dostal. Písal ju vcelku dávno, ale mám dojem, že jej téma je dnes viac ako aktuálna. Občas som rozmýšľal prečo najviac nenávisti v internetových diskusiách šíria ľudia s najnižším vzdelaním a najhorším zamestnaním. Názov uvedenej knihy to celkom trefne vystihuje. Ľudia mali vždy v histórií nutkanie podriaďovať sa autoritám a pripisovať všetky udalosti akémusi vyššiemu poriadku – hovorí sa: ťažko s nepriateľom a ešte ťažšie bez neho. V stredoveku mal človek pramálo osobnej slobody, podriaďoval sa kráľovi a Bohu, mohol nadávať, ale vedel jedno: že kamsi patrí, že v nejakom jednak vyššom poriadku a jednak pevnom spoločenskom poriadku je jeho miesto. Stáročiami bojov si ľudia slobodu vybojovali. Zbavili sa suverénnych panovníkov a zbavili sa aj Bohov. Akonáhle neverím v Boha a nie som nútený byť podriadený kráľovi, mám všetko vo vlastných rukách – a práve to je často najväčšie bremeno moderného človeka. A v zápätí má taký človek znovu chuť toto bremeno na niekoho preniesť, proste si nepripustiť, že za svoj osud si môže sám. Aj preto sa napr. tak húfne Nemci oddali Hitlerovi len krátko po tom ako sa konečne zbavili cisára. Úspech nacistov, či kukluxklanu a pod. vždy tkvel v tom, že ponúkali inak bezvýznamnému človeku pevné miesto v nejakom spoločenskom poriadku.  V skratke, človek mal vždy tendenciu obetovať slobodu alebo jej časť, za to, aby niekam patril. Nostalgia za komunizmom je pre niekoho nepochopiteľná – nie je to však nič iné ako ukážka tohto fenoménu. Režim síce mohol byť braný ako nejaký všeobecný nepriateľ, ale poskytol človeku nejaké pevné miesto. Teda môžeme na nepriateľa nadávať, ale potrebujeme ho, lebo inak zasa pociťujeme svoju bezvýznamnosť. A ak zrazu nijaký neexistuje, je nutné si ho vymyslieť. Po celú históriu si ľudia vymýšľali nepriateľov za cenu toho aby boli súčasťou nejakej skupiny (My bieli sa musíme postaviť čiernym, My Nemci sa musíme postaviť Židom), človek neváhal v dejinách zabíjať, aby tým potvrdzoval príslušnosť k svojmu táboru, ku svojej skupine, aby tým pripísal svojej márnej existencií aspoň malý zmysel. Ľudia si stále nechcú pripustiť, že čo sa v spoločnosti deje nie je nijak centrálne riadené nejakou vyššou autoritou z hora. Človek, ktorý v liberálnej demokracií len tak chodí do zlej a zle platenej práce a len tak zo dňa na deň prežíva, často podlieha existenciálnej úzkosti a potrebuje svojmu životu pripísať nejaký vyšší význam, byť súčasťou čohosi, poprieť svoju náhodnosť a bezvýznamnosť. A urobí to presne tak, že sa sám stavia do pozície, že je v nejakom boji, že ho niečo obmedzuje a musí sa proti tomu postaviť. Ako inak si vysvetliť, že mechanika z Istebného môže do nepríčetnosti vytočiť fakt, že sa niekto vo Švédsku dá preoperovať na opačné pohlavie. To, že stojí v opozícií k nejakej imaginárnej homo a gender lobby a Bruselu a Sorosovi a pod. mu dá pocit, že môže byť súčasťou nejakej historickej úlohy, hoc je to číra imaginácia. Chce bojovať za svoju skupinu a ak je jediná skupina kam patrí, skupina „bieli heterosexuáli“, vymýšľa si, že práve tá je v ohrození. Ako to Fromm povedal, človek je intelektuálne veľmi popredu, no emocionálne je ešte v praveku, slovom potrebuje svojmu životu pripísať význam a ak je jeho život prázdny a frustrujúci, potrebuje si to zdôvodniť nejakým vyšším nepriateľom. Sloboda a zodpovednosť za seba samého je pre neho bremeno, ktoré sa ťažko nesie.

Európska politická impotencia

07.10.2022

Z pražského stretnutia 43 európskych lídrov nie je chystaný žiadny písomný záver, žiadna konkrétna dohoda – uviedol český minister zahr. vecí Bc. Jan Lipavský. Táto veta nádherne ilustruje esenciu tzv. európskej jednoty a politiky. Či lepšie povedané impotencie a večnej neschopnosti európskych inštitúcii formulovať niečo jasne, úprimne, vecne, zrozumiteľne či [...]

Do akej miery sme spoločnosťou bez náboženskosti?

21.04.2020

Gustav LeBon vo svojej Psychológii davu už koncom 19. storočia popísal to, čo v súčasnosti vo svojich bestselleroch často zdôrazňuje Y.N. Harari (a kopec autorov medzi nimi). Že spoločnosť je vždy svojím spôsobom náboženská, a aby akékoľvek ľudské spoločenstvo mohlo existovať (resp. aspoň ako-tak efektívne fungovať), potrebuje spoločné mýty – kolektívne [...]

Egon Bondy vs. konšpirátori, úvahy o nutnosti globálnej genocídy.

17.04.2017

Kedysi, v dávnejších dobách internetu, som sa dostal k zopár konšpiračným teóriám, ktoré som vtedy – naivne – pokladal za serióznu žurnalistiku. Hovorili napr. o tom ako úzka skupina finančníkov (oligarchov) ovláda svet, alebo sa o to v dobrej viere pokúša, prostredníctvom „bábkových vlád“ a tzv. globalizácie. Teda, že ide o nejaké privilegované [...]

Sýria, protest

V Sýrii protestovali kresťania kvôli podpaľačskému útoku na vianočný strom

24.12.2024 16:43

Tisíce ľudí vyšli v pondelok večer aj v utorok do ulíc na viacerých miestach v Sýrii a volali po ochrane práv kresťanov.

marcin Romanowski

Viac ako dve tretiny Poliakov odsudzujú útek poslanca PiS Romanowského do Maďarska

24.12.2024 15:10

Romanowski je bývalý námestník ministra spravodlivosti vo vláde strany Právo a Spravodlivosť (PiS).

Bosna, sneh, počasie

Biele Vianoce strieda búrlivý vietor až orkán. Pre ktoré okresy platia výstrahy? Hrozí aj nebezpečný jav

24.12.2024 14:30, aktualizované: 16:54

Na Štedrý deň vydal SHMÚ výstrahu druhého stupňa pred vetrom pre horské oblasti, ale aj pre okresy najmä v Košickom a Žilinskom kraji, kde varujú aj pred závejmi a snehovými jazykmi.

Robert Fico a Vladimir Putin

Ruskí analytici: Ficova cesta do Moskvy mala dva ciele. Kremeľ prezentuje návštevu ako svoj diplomatický úspech

24.12.2024 12:00

Od spustenia vojenskej invázie na Ukrajinu čelí Moskva diplomatickej izolácii. Za necelé tri roky vojny navštívili ruské hlavné mesto len dvaja vysokopostavení európski politici

Štatistiky blogu

Počet článkov: 4
Celková čítanosť: 7205x
Priemerná čítanosť článkov: 1801x

Autor blogu

Kategórie